Israel tolak genjatan senjata:Menteri Akui Serangan Di Gaza Telah Lama Dirancang Tolak Genjatan

31 12 2008

GAZA: Israel semalam menolak sebarang perjanjian gencatan senjata dengan pergerakan Hamas di Gaza selagi serangan roket ke kawasan mereka tidak dihentikan malah mengakui serangan udara mereka yang paling hebat sejak berdekad lalu akan berterusan selama berminggu-minggu lagi.

Tentera darat Israel memenuhi kawasan sempadan bagi menghadapi sebarang kemungkinan pencerobohan masuk pejuang Palestin untuk menyerang manakala pesawat Israel melakukan serangan pada hari keempat sehingga menyebabkan 12 lagi penduduk Palestin terbunuh termasuk dua kanak-kanak perempuan yang juga adik beradik berusia 10 dan 12 tahun.

Pegawai perubatan menyatakan jumlah penduduk Palestin terbunuh sejak Israel mula melancarkan serangannya Sabtu lalu adalah 360 mangsa manakala penduduk cedera pula seramai 1,690 orang. Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) berkata lebih 62 yang terbunuh adalah orang awam.

Tiga penduduk dan seorang askar Israel turut terbunuh dalam serangan balas pejuang Palestin menggunakan pelancar roket.

Dalam tragedi terbaru, pesawat Israel melakukan lebih 40 serangan awal semalam termasuk mensasarkan bangunan Hamas sehingga menyebabkan 10 penduduk terbunuh, kata saksi dan petugas perubatan.


Tindakan

Information

Tinggalkan komen